به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گیکوایر برنامه ساختن این هواپیمای ابرصوتی جدا از برنامه ساخت هواپیمای فضای زیرمداری «کشتی فضایی دو» ( SpaceShipTwo) است که قرار است عملیات تجاری آن در «بندر فضایی آمریکا» در ایالت نیومکزیکو شروع شود.
این اعلام افزایش تمرکز این شرکت بر تولید هواپیماهای پرسرعت را نشان میدهد که با سرمایهگذاری ۲۰ میلیون دلاری شرکت HorizinX وابسته به شرکت بوئینگ و همکاری با سازمان فضایی آمریکا در پروژههای ابرصوتی انجام میشود.
«ویرجین گالاکتیک» در این راه با رقابت سایر بازیگران صنعت هوافضا روبرو است که آنها هم به دنبال احیای مسافرتهای ابرصوتی هستند: از شرکتهای اسپیسایکس و لاکهید مارتین گرفته تا استارتآپ Boom Supersonic که خود ویرجین کالاگتیک سالها پیش با آن همکاری میکرد.
ویرجین گالاکتیک میگویند تفاهنامهای با شرکت رولزرویس برای ساختن سیستم رانش موتوری این هواپیما امضا کرده است و در حال بازبینی ایده این هواپیما با ناسا است و همچنین با سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا برای گرفتن مجوزهای لازم در حال مذاکره است.
شاخصهای اساسی طراحی این هواپیما بر اساس ساختن هواپیمایی با بالهای مثلثی با سرعت ۳ ماخ (سه برابر سرعت صوت) است که توانایی حمل ۹ تا ۱۹ مسافرت ررا در ارتفاع بالای ۲۰ هزار متری زمین دارد.
همچنین امکان ساختن کابینهای شخصی بر حسب نیازهای مسافران از جمله صندلیهای بیزنس کلاس و فرست کلاس هم وجود دارد.
این هواپیما بر اساس زیربنای فرودگاههای موجود طراحی خواهد شد و در مسیر استفاده از سوختهای پاک هوانوردی پیشگام خواهد بود.
این شرکت هنوز زمانبندی برای تولید این هواپیما اعلام نکرده است با این وجود واکنش اولیه بازار به اعلام این طر مثبت بوده است و قیمت سهام ویرجین گالاکتیک در معاملات روز پنجشنبه افزایش یافت.
سفرهای هوایی ابرصوتی تجاری با بازنشسته شدن هواپیماهای مسافربری بریتانیایی- فرانسوی کنکورد به خاطر نگرانی درباره هزینهها و محدودیتها درباره شکستن دیوار صوتی به کناری گذاشته شد.
اما در سالهای اخیر ناسا و چندین شرکت خصوصی هوافضایی به دنبال تکنولوژیهای «شکستن خاموش دیوار صوتی» بودهاند تا پروازهای ابرصوتی را مطلوبتر و سازمانهای ناظر را برای دادن مجوز قانع کند.
نظر شما